Най-четени
1. apollon
2. radostinalassa
3. iliaganchev
4. kvg55
5. zahariada
6. demograph
7. reporter
8. mt46
9. planinitenabulgaria
10. iw69
11. varg1
12. wonder
13. grigorsimov
14. leonleonovpom2
2. radostinalassa
3. iliaganchev
4. kvg55
5. zahariada
6. demograph
7. reporter
8. mt46
9. planinitenabulgaria
10. iw69
11. varg1
12. wonder
13. grigorsimov
14. leonleonovpom2
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. leonleonovpom2
4. wonder
5. mt46
6. ka4ak
7. ambroziia
8. dobrota
9. milena6
10. donkatoneva
2. katan
3. leonleonovpom2
4. wonder
5. mt46
6. ka4ak
7. ambroziia
8. dobrota
9. milena6
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. lamb
3. radostinalassa
4. hadjito
5. kalpak
6. rosiela
7. iw69
8. dokito
9. savaarhimandrit
10. varg1
2. lamb
3. radostinalassa
4. hadjito
5. kalpak
6. rosiela
7. iw69
8. dokito
9. savaarhimandrit
10. varg1
Блогрол
Постинг
09.01.2012 21:02 -
OT TEMPORA INCOGNITA НА BG-историята ни, описана от Проф. Ат. Стаматов
Автор: souroujon
Категория: Технологии
Прочетен: 2374 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 09.01.2012 21:12

Прочетен: 2374 Коментари: 0 Гласове:
3
Последна промяна: 09.01.2012 21:12
OT TEMPORA INCOGNITA НА РАННАТА
Bg ИСТОРИЯ на Проф. Ат. Стаматов ДРЕВНИТЕ БЪЛГАРИ - ЛЕГЕНДА И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО

Древната българска история е била и си остава едно от най- големите предизвикателства не само към родната ни историческа наука.
До преди няколко десетилетия учените не разполагаха със сравнително
цялостни текстове на древнобългарски, което да позволи точното
определяне на тяхната езикова и етническа принадлежност. Към тази
трудност се прибавя и маршрутът им на мигриране от изток на запад.
Той почти следва търговските пътища и в частност пътя на коприната.
Местата им на усядане са силно наситени етнически. Ибн-Хаукал
свидетелствува, че в Кавказ например са се говорили 360 езика. Много
преди него Плиний Секунд също твърди, че в Кавказ на чупката към
Рипейските планини живеят 300 племена с различни езици и римляните
били принудени да "водят делата си" с помощта на 130 преводачи
[Латышев В. В., Известия древнихъ писателей греческихъ и латинскихъ о
Скифiи и Кавказе, СПб., 1893 г., т. I., с. 179]. Ибн-Фахид (IX в.) говори за
72 племена в Северен Кавказ, които не се разбирали помежду си без
преводач и пр. Еднозначното свързване на дадена археологическа
култура с определен етнос и то по отделно, фрагментарно взети белези,
също е ненадеждно, макар че в практиката си археолозите често търсят
такива паралели. Един и същ археологически материал може да получи
различни оценки и квалификации. М. Домарадски дори смята, че всяко
етническо етикиране на археологическата култура преди края на
ранножелязната епоха е хипотетично. Затруднения ражда и ранното
разпокъсване на българския етнос - още в Средна Азия, а по-късно по
пътя към Европа и в самата нея. Това cе отразява в писмените извори, а
от там и върху опитите за ясно очертаване хронотопа на етнокултурния
ни генезис. Така някои изследователи са склонни да се предоверят на
едни или други писмени извори и даваните в тях сведения да
разпрострат като безусловно валидни за всички български групи в
различен период от историческото им битие. Едва ли безопасни за
научната истина са опитите особеностите на волжските българи от
разказа на Ибн-Фадлан (921-922 г.) да се преписват на Кубратовите
българи или на българите от дохристиянска Дунавска България
например. Ако към тези пропуски добавим и споменатите от Ив.
Шишманов опити на някои автори при една предвзетост на изходната
теза да обясняват едно неизвестно като въвеждат друго, в случая да
използуват като аргументи за обясняване на най-ранната българска
история нееднозначно решени проблеми от историята на други племена
и народи, става ясно, че са огромни не само чисто фактографичните, но
и методологическите препятствия, които всеки изследовател има да
преодолява. В историческите изследвания, с някои изключения (П.
Коледаров например), все още рядко се използуват големите
възможности на историческата география, а и не винаги е търсен
системен подход към наличните писмени източници.
* * *
- 4 -
От изворите най-пълно проучени, обработени и публикувани са
латинските и гръцки извори за древната българска история.
Латиноезичните автори по-рано и масирано съобщават за появата на
българите в Европа. Сведенията им са далеч по-обективни. Различават и
ясно етнически разграничават българите. Въпреки присъщата на
ранносредновековната историопис склонност към архаизация, почти не
подменят етнонима им с този на скити, хуни, авари и пр. Византийската
историография много често понятийно архаизира отразяваните събития.
Повече доверие заслужават сирийските несториани, докато столичните
историци често превратно представят събитията с оглед на вековното
противостоене между двете държави и култури. В специализираната
литература от арменските извори най-често се използува съчинението на
М. Хоренски "История на Армения" и арменската география от VII век
"Ашхарацуйц", а от арабските автори Ибн-Фадлан. През 40-те години Д.
Съсълов по немски източници се обръща към древните китайски
династични хроники и търси в тях българско присъствие. В последно
време отделни автори отново се връщат към тези извори. С изключение
може би само на "Именника на българските канове" оцелелите малко на
брой родни исторически извори като "Добавки към среднобългарския
превод на Манасиевата хроника", "Житието на петнадесетте
Тивериополски мъченици" и др. не се ползуват с доверието на голяма
част от изследователите. На тях по традиция се гледаше преди всичко с
очите на филолога, а не на историка. Така често се предоверявахме на
онова, което враговете са оставили за нашите деди, отколкото на това,
което те самите са ни казали за себе си.
Затруднения от този и друг характер са основната причина за
голямото число хипотези в европейската историография относно
етническите корени на древните българи. Опит за тяхната
систематизация прави още в началото на века проф. Ив. Шишманов
[Критически преглед на въпроса за произхода на прабългарите от
езиково гледище и етимологиите на името "българин", Сборник народни
умотворения, кн. XVI-XVII/1900 г., с. 505-753]. В 1774 г. Тунман обявява
българите за тюрко-татарско племе. Енгел(1797 г.) ги смята само за
татари. Юрий Венелин(1829 г.) създава славянската хипотеза за
произхода на древните българи. Френ(1830-1832 г.) решава, че те са
етническа амалгама от фини, тюрки и славяни. Шафарик(1837 г.) пък
смята, че те са урало-чудско племе. Същата година Цайс ги обявява за
хуни, а Иловайски се връща към хипотезата на Ю. Венелин. След 60-те
години на XIX век историческата наука категорично установява, че
древните българи са от неславянски произход. Хволсон ги обявява за
угри. Куник търси в чувашкия език живи древнобългарски езикови
реликти, а В. Томашек и Г. Немет, извеждайки българското народностно
име от понятието "буламач" издигат теорията за смесения етнически
характер на древните българи формиран между IV-V в. в. в
Прикавказието и т. н. През последния половин век като безусловно
доказано се лансира схващането, че древните българи са били тюркски
народ, но малоброен и почти без етническо, езиково и културно влияние
претопен от славяните. Самата тема за най-древната българска история
беше недолюбвана и дори пренебрегвана. Сериозно занимаващите се с
- 5 -
нея автори се брояха на пръсти. Публикациите им в специализираните
издания най-често попадаха в рубриката "Дискусионно", а в уводите на
монографичните си изследвания почти без изключение праве-ха
уговорката, че развиват възгледи различни от обичай-ните. За
причината, изтласкала в сянката на историята древните българи,
откровено пише Димитър Ил. Димитров: "По това време (между двете
войни - д. м.) фашизираната буржоазна наука поде широко рекламирана
кампания за доказване на пълния приоритет на прабългарите при
изграждането на старобългарската материална и духовна култура. Това
беше необходимо на управляващата прогерманска върхушка, за да бъде
откъснат българския народ от славянството и преди всичко от вековната
му привързаност към Русия и Съветския съюз"[Състояния и задачи на
археологическите проучвания на прабългарите по Долния Дунав, В -
"Плиска-Преслав", С., 1981 г., т. 2,с. 26]. След 9.IX.1944 г. се стигнало до
обратното превиване на пръчката и археолозите изцяло оставят
настрана прабългар-ските паметници и насочват вниманието си към
славяните, като дори отричат ясния прабългарски характер на някои
археологически материали. Естествено тази "стратеги-ческа" заръка не
следваха автори като Ал. Бурмов, Ив. Дуйчев, В. Бешевлиев, П.
Коледаров и някои други, които останаха верни на професионалния си
избор и научната истина.
Bg ИСТОРИЯ на Проф. Ат. Стаматов ДРЕВНИТЕ БЪЛГАРИ - ЛЕГЕНДА И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО

Древната българска история е била и си остава едно от най- големите предизвикателства не само към родната ни историческа наука.
До преди няколко десетилетия учените не разполагаха със сравнително
цялостни текстове на древнобългарски, което да позволи точното
определяне на тяхната езикова и етническа принадлежност. Към тази
трудност се прибавя и маршрутът им на мигриране от изток на запад.
Той почти следва търговските пътища и в частност пътя на коприната.
Местата им на усядане са силно наситени етнически. Ибн-Хаукал
свидетелствува, че в Кавказ например са се говорили 360 езика. Много
преди него Плиний Секунд също твърди, че в Кавказ на чупката към
Рипейските планини живеят 300 племена с различни езици и римляните
били принудени да "водят делата си" с помощта на 130 преводачи
[Латышев В. В., Известия древнихъ писателей греческихъ и латинскихъ о
Скифiи и Кавказе, СПб., 1893 г., т. I., с. 179]. Ибн-Фахид (IX в.) говори за
72 племена в Северен Кавказ, които не се разбирали помежду си без
преводач и пр. Еднозначното свързване на дадена археологическа
култура с определен етнос и то по отделно, фрагментарно взети белези,
също е ненадеждно, макар че в практиката си археолозите често търсят
такива паралели. Един и същ археологически материал може да получи
различни оценки и квалификации. М. Домарадски дори смята, че всяко
етническо етикиране на археологическата култура преди края на
ранножелязната епоха е хипотетично. Затруднения ражда и ранното
разпокъсване на българския етнос - още в Средна Азия, а по-късно по
пътя към Европа и в самата нея. Това cе отразява в писмените извори, а
от там и върху опитите за ясно очертаване хронотопа на етнокултурния
ни генезис. Така някои изследователи са склонни да се предоверят на
едни или други писмени извори и даваните в тях сведения да
разпрострат като безусловно валидни за всички български групи в
различен период от историческото им битие. Едва ли безопасни за
научната истина са опитите особеностите на волжските българи от
разказа на Ибн-Фадлан (921-922 г.) да се преписват на Кубратовите
българи или на българите от дохристиянска Дунавска България
например. Ако към тези пропуски добавим и споменатите от Ив.
Шишманов опити на някои автори при една предвзетост на изходната
теза да обясняват едно неизвестно като въвеждат друго, в случая да
използуват като аргументи за обясняване на най-ранната българска
история нееднозначно решени проблеми от историята на други племена
и народи, става ясно, че са огромни не само чисто фактографичните, но
и методологическите препятствия, които всеки изследовател има да
преодолява. В историческите изследвания, с някои изключения (П.
Коледаров например), все още рядко се използуват големите
възможности на историческата география, а и не винаги е търсен
системен подход към наличните писмени източници.
* * *
- 4 -
От изворите най-пълно проучени, обработени и публикувани са
латинските и гръцки извори за древната българска история.
Латиноезичните автори по-рано и масирано съобщават за появата на
българите в Европа. Сведенията им са далеч по-обективни. Различават и
ясно етнически разграничават българите. Въпреки присъщата на
ранносредновековната историопис склонност към архаизация, почти не
подменят етнонима им с този на скити, хуни, авари и пр. Византийската
историография много често понятийно архаизира отразяваните събития.
Повече доверие заслужават сирийските несториани, докато столичните
историци често превратно представят събитията с оглед на вековното
противостоене между двете държави и култури. В специализираната
литература от арменските извори най-често се използува съчинението на
М. Хоренски "История на Армения" и арменската география от VII век
"Ашхарацуйц", а от арабските автори Ибн-Фадлан. През 40-те години Д.
Съсълов по немски източници се обръща към древните китайски
династични хроники и търси в тях българско присъствие. В последно
време отделни автори отново се връщат към тези извори. С изключение
може би само на "Именника на българските канове" оцелелите малко на
брой родни исторически извори като "Добавки към среднобългарския
превод на Манасиевата хроника", "Житието на петнадесетте
Тивериополски мъченици" и др. не се ползуват с доверието на голяма
част от изследователите. На тях по традиция се гледаше преди всичко с
очите на филолога, а не на историка. Така често се предоверявахме на
онова, което враговете са оставили за нашите деди, отколкото на това,
което те самите са ни казали за себе си.
Затруднения от този и друг характер са основната причина за
голямото число хипотези в европейската историография относно
етническите корени на древните българи. Опит за тяхната
систематизация прави още в началото на века проф. Ив. Шишманов
[Критически преглед на въпроса за произхода на прабългарите от
езиково гледище и етимологиите на името "българин", Сборник народни
умотворения, кн. XVI-XVII/1900 г., с. 505-753]. В 1774 г. Тунман обявява
българите за тюрко-татарско племе. Енгел(1797 г.) ги смята само за
татари. Юрий Венелин(1829 г.) създава славянската хипотеза за
произхода на древните българи. Френ(1830-1832 г.) решава, че те са
етническа амалгама от фини, тюрки и славяни. Шафарик(1837 г.) пък
смята, че те са урало-чудско племе. Същата година Цайс ги обявява за
хуни, а Иловайски се връща към хипотезата на Ю. Венелин. След 60-те
години на XIX век историческата наука категорично установява, че
древните българи са от неславянски произход. Хволсон ги обявява за
угри. Куник търси в чувашкия език живи древнобългарски езикови
реликти, а В. Томашек и Г. Немет, извеждайки българското народностно
име от понятието "буламач" издигат теорията за смесения етнически
характер на древните българи формиран между IV-V в. в. в
Прикавказието и т. н. През последния половин век като безусловно
доказано се лансира схващането, че древните българи са били тюркски
народ, но малоброен и почти без етническо, езиково и културно влияние
претопен от славяните. Самата тема за най-древната българска история
беше недолюбвана и дори пренебрегвана. Сериозно занимаващите се с
- 5 -
нея автори се брояха на пръсти. Публикациите им в специализираните
издания най-често попадаха в рубриката "Дискусионно", а в уводите на
монографичните си изследвания почти без изключение праве-ха
уговорката, че развиват възгледи различни от обичай-ните. За
причината, изтласкала в сянката на историята древните българи,
откровено пише Димитър Ил. Димитров: "По това време (между двете
войни - д. м.) фашизираната буржоазна наука поде широко рекламирана
кампания за доказване на пълния приоритет на прабългарите при
изграждането на старобългарската материална и духовна култура. Това
беше необходимо на управляващата прогерманска върхушка, за да бъде
откъснат българския народ от славянството и преди всичко от вековната
му привързаност към Русия и Съветския съюз"[Състояния и задачи на
археологическите проучвания на прабългарите по Долния Дунав, В -
"Плиска-Преслав", С., 1981 г., т. 2,с. 26]. След 9.IX.1944 г. се стигнало до
обратното превиване на пръчката и археолозите изцяло оставят
настрана прабългар-ските паметници и насочват вниманието си към
славяните, като дори отричат ясния прабългарски характер на някои
археологически материали. Естествено тази "стратеги-ческа" заръка не
следваха автори като Ал. Бурмов, Ив. Дуйчев, В. Бешевлиев, П.
Коледаров и някои други, които останаха верни на професионалния си
избор и научната истина.
Няма коментари