Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.09.2014 12:25 - Два извора пишат за хуни и българи в Халдея…
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 25150 Коментари: 0 Гласове:
7

Последна промяна: 09.09.2014 12:50

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

           Що е Халдея?

Халдейската земя (или Халдея) в древността е страната, в която живеят халдеите, семитско племе, утвърдило властта си в края на второто хилядолетие преди Христа по брега на Персийския залив в днешен Ирак. Халдеите воюват с Новоасирийското царство на асирийците и на два пъти превземат от тях Вавилон. След  VІ век пр.н.е. шахиншахът Кир II превзема от своя страна Вавилон от управлявалата го халдейска династия, а халдеите постепенно се асимилират между вавилонците.

Халдея е и другото име на  Нововавилонското царство, разпространено название на робовладелческа Вавилония в периода на управлението ѝ от Халдейската династия, а това са годините 626 — 538 г. пр.н.е.

image
Картината на Рембранд ван Рейн "Пирът на Балтазар" изобразяваща изписаните от тайнствена ръка думи "мене, текел, фарес", които били предзнаменование за края на семитското управление на Вавилон, т.е. на последния представител на Халдейската династия.

 

В “Хрониката на Констанцкия събор” (1414-1418 г.) на Улрих Рихентал, е изрисуван герб, известен от Второто българско царство. Три лъва са разположени един над друг на щит и надпис:“Keiser von Bulgarien(Цар на българите). До рисунката на щита в хрониката е изрисуван друг герб отново във форма на щит с един изправен лъв. Над щита има кралска корона и надпис “Rex Caldeorum”, т.е. крал на Халдея. Под общата рисунка на двата герба стои следното изречение ”Императорът на България, който има за пълномощик един представител (на събора)  и владее също кралство Халдея”.

image

Надписът и титулатурата се отнасят, според специалисти, най-вероятно за цар Константин ІІ Асен Страцимир (1397-1425 г.), който е имал явно пълномощник на Константцкия събор.

Ние предполагаме, че в Хрониката на Улрих Рихентал е останал спомен за последният герб на Българското царство от ХІV в. и същевременно за първата слава на древните българи.

Но защо тя е в Халдея?

Keiser von Bulgarien (Цар на българите) и Rex Caldeorum (Цар на халдеите).

Употребата на старата титла „Rex“ в съпоставка с „Keiser“, ни насочва към едно далечно минало спрямо началото на ХV в., когато Улрих Рихентал пише своята Хроника. Очевидно летописеца се е интересувал от древността на българската история и твърди, че България е била в „Месопотамия“, при това има предвид древна Месопотамия, видно от описанието на Азия, което дава: „Arabia, Moabicis, Petra deserti, Anthiohia, Terprus, Taffur, Edessa, Apamia, Alabim, Jerapolis, Hostia, Buliseh, Damascus, Bulgaria.“

Всичко това обърква учените, те търсят някаква средновековна византийска тема „Месопотамия“, някаква непозната европейска област Халдея и т.н.

За щастие обаче ние имаме източник, според който и хуните са били в Халдея.

В грузинското съчинение „Мокцевай Картлисай” от V в. се дават древни сведение за „военното племе хони”, което дошло от Халдея и се заселило в градове на Урарту (Бундур).

Спомен от този българин Бунд е съхранен и в арменската география от VІ в. от н.е. на Мовсес Хоренаци, който свързва събитието не с ІV в. пр.н.е., а с ІІ в. пр.н.е. Подобни хронологични разминавания са нормални, по-важното е, че и арменския летописец знае за Бунд: „Кн.ІІ, гл.6: ”/Валаршак/ се спусна към зелените пасбища на предела Шара, който древните са наричали Безлесен или Горен Баоеан, а впоследствие, заради колонизаторите българи Вндур на Бунд, заселили се там, били наречени по неговото име Вананд. И досега селища там носят названия, получени от имената на неговите братя и потомци.”

Бундур живеели по течението на р. Кура в четири града, те са по тези места, според грузинския летописец на „Мокцевай Картлисай”, още преди Александър Македонски (ІV в. пр.н.е.). „Когато цар Александър обърна в бягство потомците на Лот и ги отблъсна към полунощната страна, тогава (той) за първи път видял свирепите племена бундурк, живеещи по течението на Кура в четири града с тяхните предградия: град Саркин, Каспи, Урбнис и Одзрах, и крепостите им (чети: цитаделите – бел.ред.): голямата крепост Саркин, правителствените (чети: царските – бел.ред.) Каспи, Урбнис, Одзрах.” (гл.І, Мокцевай Картлисай).

Упоменаването на цитателите и на градовете отделно дава много ясно указание, че тук става дума за пост-урартски градове, тъй като е невероятно населението на такава мощна антична държава като Урарту да изчезне безследно след VІ в. пр.н.е., когато е превзета. Несъмнено под името на свирепите „бундурк” в грузинското съчинение, е останал спомен от урарти, тъй като при разчитането на урартските клинописи в началото на ХХ в., се оказа, че самонаименованието им не е Урарту, както са ги наричали, а Биайнед (Биайн).

Удивил се Александър и проучил, че те били потомци на йевусейците. Понеже не беше във възможностите му да воюва с тях, царят се отдалечи. Тогава дойде отделилото се от халдейците войнствено племе хони и измоли от владетелят на Бундур място за заселване и като даде данък, се заселиха в Занави. И владяха тези земи, плащайки данък, и тази местност се нарича Херки”(гл. І).

Тук под името „хони” не може да се разбира нищо друго, освен кимерийците, които около 100 години преди VІ в. пр.н.е. постоянно воюват срещу Асирия, която най-накрая е превзета от кимерийци (наричани "уман-манда" в "Хрониката на Геда" от 609 г. пр.н.е.), Мидия и Вавилон (другото име на  Нововавилонското царство e Халдея).

      Залезът на кимерийската хегемония в Анатолия и Древния изток настъпва през VІ в. пр.н.е.

 Пътят на кимерийците на север към Кавказ минава през Урарту и очевидно в „Мокцевай Картлисай” се е запазил спомен от древни времена.

Към началото на VІ в. пр.н.е. кимерийците и бояните живеят съвместно в Задкавказието, в територията на дн. северна Армения и южна Грузия, както показаха новите изследвания по историята на древните кимерийци на Асколд Иванчик...

image

През 1856 г. възрожденския книгопродавец Хаджи Найден, чиято биография е написана от Никола Начов (вуйчо на Яна Язова), се среща тайно в Белград с Раковски и му предава летопис от Атон, според който българите са се наричали някога преди Ал. Македонски „гимери и кимери“.

Всичко това показва, че около 1420 г.  Улрих Рихентал  в  “Хроника на Констанцкия събор” дава сведения за древните българи, т.е. кимерийците, които са владеели Халдея и тази информация, заедно с гербовете, му е предоставена от лице, което много добре е познавало старата българска история и произхода на българите.

Кое е това лице е трудно да се каже.

 

На този събор в Констанц присъства и българина митрополит Григорий Цамблак, който е предвождал делегацията на Киевско-Литовската митрополия.





Гласувай:
7


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 11485033
Постинги: 701
Коментари: 12663
Гласове: 3319
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ