Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.02.2013 17:50 - ОЦЕЛЕЛИ ЕВРЕЙСКИ ДЕЦА ОТ ВАРШАВСКОТО ГЕТО ТРАНЗИТИРАНИ В ПАЛЕСТИНА - АВТОР АННА ЗОГРАФОВА
Автор: souroujon Категория: Технологии   
Прочетен: 2308 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 22.03.2023 01:36


ИСТОРИЧЕСКИ ФАКТИ ЗА СПАСЕНИТЕ ЕВРЕЙСКИ ДЕЦА – ТРАНСПОРТИРАНИ ОТ ПОЛША ПРЕЗ БЪЛГАРИЯ ЗА ПАЛЕСТИНА Известно е и, че еврейски деца са били крити в Холандия от 1942-1945, в Чехия, в Полша за да бъдат спасени от нацистите от депортиране. След войната много малко от тях откриват своите истински родители. Измежду тях има живи и днес.

image

Близнаците от Аушвиц Биркенау - много от тях не знаят своите истински имена - те имаха само номера!

Известно е и, че еврейски деца по време на Втората Световна война са били крити в Холандия от 1942-1945, в Чехия, в Полша за да бъдат спасени от нацистите от депортиране. След войната много малко от тях откриват своите истински родители. Измежду тях има живи и днес.
 Anna Zografova

ОЩЕ ВЕДНЪЖ:


Из дневника на Богдан Филов: – стр. 212, 213
“Известни са и преговорите по английска инициатива в София, когато правителството на Богдан Филов преговаря с швейцарския посланик Шарл РЕДЕР за изселване в Палестина на 5000 деца и 400 възрастни евреи.
По този повод, в началото на февруари 1943 година, швейцарският пълномощен министър в София Шарл Редер съобщава на Богдан Филов, че е получено съгласие от английска страна, в Палестина да бъдат приети 5 000 еврейски деца, които е следвало да бъдат транзитирани през България. Филов се консултирал с немския пълномощен министър фон Бекерле, /Документ № 76/ и на 15 февруари Бекерле е отговорил, че “Берлин не одобрява въпросното изселване”, тъй като то би било в полза на пропагандата на Англия и би възбудило недоволството на арабите.
Тогава Държавният секретар на английските колонии, Оливър Стейнли междувременно е уредил 4 000 румънски, унгарски, полски, чешки или български деца и 500 възрастни евреи да получат визи. Филов обаче не е посмял да отхвърли британското искане и на датата 11 март 1943 г. Шарл Редер посещава отново Филов, като го призовава” Да отложи ДЕПОРТИРАНЕТО НА ТРАКИЙСКИТЕ И МАКЕДОНСКИТЕ ЕВРЕИ”/Документи № 88 и 89/.
По статистически данни ,СПОРЕД ПРЕБРОЯВАНЕТО НА НАСЕЛЕНИЕТО в Царство България ПРЕЗ 1934 ГОДИНА, софийските евреи са били 25 183 души, а през1946 – 25 496 души.
През Царство Бъгария, в годините на войната е имало непрекъснат скрит транзит за румънски, полски, чешки, унгарски и литовски ЕВРЕИ, ВКЛЮЧИТЕЛНО И НА ЕВРЕЙСКИ ДЕЦА, ОТ ПРИСТАНИЩАТА ВАРНА И БУРГАС КЪМ ХАЙФА.!
Този транзит остава за едно известно време постоянен и след Войната!
Известно е и, че еврейски деца са били крити в Холандия от 1942-1945, в Чехия, в Полша за да бъдат спасени от нацистите от депортиране. След войната много малко от тях откриват своите истински родители. Измежду тях има живи и днес

По статистически данни ,СПОРЕД ПРЕБРОЯВАНЕТО НА НАСЕЛЕНИЕТО в Царство България ПРЕЗ 1934 ГОДИНА, софийските евреи са били 25 183 души, а през1946 – 25 496 души.
Оказва се, че през Царство Бъгария, в годините на войната е имало непрекъснат скрит транзит за румънски, полски, чешки, унгарски и литовски ЕВРЕИ, ВКЛЮЧИТЕЛНО И НА ЕВРЕЙСКИ ДЕЦА, ОТ ПРИСТАНИЩАТА ВАРНА И БУРГАС КЪМ ХАЙФА.!
Този транзит остава за едно известно време постоянен и след
Войната!
Акциите са започнали още през лятото на 1939 г. с първия рейс на кораба Рудничар, на който от Варна се качва първата група евреи. Капитанът Прудкин ги транспортира близо до палестинския бряг, откъдето се прехвърлят на лодки за да достигнат брега на Обетованата земя. Собственикът на кораба Рудничар – ЕВРЕИНЪТ КОНФИНО след завръщането на Прудкин във Варна дава по същия повод банкет, в ресторант Морско око, а след ремонт Рудничар отново претоварен, с над сто души над определения капацитет поема през акватория по рисковани рейс, влачейки на буксир и гемията Успех, натоварена също с бежанци. За тези два рейса Прудкин получава общо сума от 250 000 лв., но отказва трето плаване.
В Документ 37 е описана трагедията, свързана с удавянето на над 200 евреи, /в това число и деца/ , пътували на борда на кораба “Салвадор”, който на 3.12.1940 г. тръгва от Варна с 326 бежанци, но заради претовареност, съдът потъва във водите на Мраморно море при което загиват 213 души./Док. 37, 43 и 57/.
През пролетта на 1940 г. тримачтовият ветроход /гемия/ Шипка, построен през 1918 г. в Русия с тонаж 80 /бруто регистър тона/, преименуван в Либертад; е пътувал първоначално под уругвайски флаг. Еврейската община в Пловдив превежда авансово на семейство Конфино сумата от 100 000 лева за частичен ремонт на гемията и на 14 юни 1940 г. сутринта Либертад; потегля за Палестина, с още 360 души на борда. Либертад стига благополучно до палестинския бряг, но е конфискуван от англичаните. Съдбата на екипажа и капитана е неизвестна. А за да улесни нелегалното дебаркиране на бежанците там, Конфино закупува и изпраща в тамошните води малките гемии Св.Георги и Орион. Впоследствие купува и моторен двумачтов ветроход Цар Крум, /бивш ;Св.Никола/, построен през 1918 г. в Херсон, прекръстан на Салвадор. На 26 декември 1940 г. Салвадор потегля от Варна, с около 320 души евреи, /цифрата варира от 327 до 360 души/, от които 89 деца до 12-годишна възраст. Жестоките вълни я захвърлят върху крайбрежните скали на Джамбаз тепе, недалеч от град Силиври. Оцеляват само 123 души и всички останали загиват.При един от рейсовете – с още един трети кораб Струма;, също се разиграва невероятна трагедия: Струма е бил торпилиран и потопен като се предполага, че торпедото по погрешка е било изстреляно от съветската подводница Щ 213. Загиват 778 човека от общо 780 на борда. “Струма” е конструиран през 1867 г., в пристанище Нюкасъл като през 1932 г. е бил с името Есперос, а по-късния собственикът грък е преименувал съда с името Македония. Пет години по-късно корабът е преустроен в моторно-ветроходен такъв, който през 1940 г. отново е прекръстен с името Струма. През 1941 г. е превозвал бежанци – евреи от Румъния, Полша, Чехия и Унгария за Палестина. А собствениците –сем. Конфино са били граждани на държавата Панама. По тази причина “Струма” плава под панамски флаг, с български екипаж и капитан Горбатенко.
Бежанците евреи са плащали за тази „ услуга” със злато, венчални халки и семейни бижута, медальони и пр.
Става обаче така, щото турските власти задържат кораба на рейд пред Босфора 71 дни, без вода и провизии. Вследствие на това на борда пламва дизентерия. И само един украински евреин Давид Столяр успява да се спаси. Фаталното плаване обаче на кораба Струма; слага край на нелегалната емиграция за Палестина.
“Струма” е конструиран през 1867 г., в пристанище Нюкасъл като през 1932 г. е бил с името Есперос, а по-късния собственикът грък е преименувал съда с името Македония.
Пет години по-късно корабът е преустроен в моторно-ветроходен такъв, който през 1940 г. отново е прекръстен с името
Струма.
През 1941 г. е превозвал бежанци – евреи от Румъния, Полша, Чехия и Унгария за Палестина. А собствениците –сем. Конфино са били граждани на държавата Панама. По тази причина “Струма” плава под панамски флаг, с български екипаж и капитан Горбатенко.
Бежанците евреи са плащали за тази „ услуга” със злато, венчални халки и семейни бижута, медальони и пр.
Става обаче така, щото турските власти задържат кораба на рейд пред Босфора 71 дни, без вода и провизии. Вследствие на това на борда пламва дизентерия. И само един украински евреин Давид Столяр успява да се спаси. Фаталното плаване обаче на кораба Струма слага край на нелегалната емиграция за Палестина".


Бежанците евреи са плащали за тази „ услуга” със злато, венчални халки и семейни бижута, медальони и пр.
.
o    След Втората световна война започва процес по ситуирането на сравнително малкото оцелели в гетата и концлагерите, но и дълбоко травмирани малчугани и то в държави, където е било възможно те да бъдат изхранвани. Укриването на еврейските деца през 1942-1945 в Холандия е било придружено с невероятни психологически последици  Anna Zografova
anna_zografova@abv.bg
 
   



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: souroujon
Категория: Технологии
Прочетен: 1465945
Постинги: 448
Коментари: 93
Гласове: 634