Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.11.2009 19:36 - РАЗКАЗ НА ВЕЧЕСЛАВ КАЗАКЕВИЧ В СОФИЯ 24 ЧАСА СЛЕД СЪБАРЯНЕТО НА БЕРЛИНСКАТА СТЕНА!
Автор: souroujon Категория: Технологии   
Прочетен: 2063 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 09.04.2010 20:50



І ЧАСТ
24 ЧАСА СЛЕД СЪБАРЯНЕТО НА БЕРЛИНСКАТА СТЕНА ПРЕЗ 1989 Г.
 
 image
  
Изображениеот blogbat.us/mt/archives/events.indek.htul Moments of the demolition of the Berlin Wall!  ПОЕТИЧНА ВЕЧЕР  НА   ВЕЧЕСЛАВ КАЗАКЕВИЧ В СЪЮЗА НА ПИСАТЕЛИТЕ - СОФИЯ,
СЪСТОЯЛА СЕ НА 10.11.1989 Г. 

/ПУБЛИКУВА СЕ ЗА ПРЪВ ПЪТ НА СЪЩАТА ДАТА СЛЕД 20 ГОДИНИ/

 
image

УНИКАЛНА ИЗПОВЕД НА ЕДИН РУСКИ ПРОФЕСОР, ЖИВЕЕЩ В ЯПОНИЯ: "СТАЛИНА РАЗРЕЗАЛИ НА МОИХ ГЛАЗАХ!    Речь о памятниках идет..Разрезали, разрушили – как Берлинская стена…Сталина разрезали на моих глазах… Так Сталин ушел. Потом различные страны связывались с Хрущевым. Я плакаты помню. Перегнать Америку! Что из кукуруза делают около 200 блюд. У нас растет. Она везде у нас растет. Потом – понимаете ли…потом и выяснилось, что и кукуруза догнать и Америку догнать – все это тоже не получилось! КОММУНИЗМ, который нам обещали в школе я право еще тогда начал спорить и говорил – как –же так, неуже ли все бесплатно будет?!!! А если я захочу – мне тогда говорили – ты несознательный…При коммунизме будешь сознательный. И будешь один костюм брать. Вот. Просто говорю, что с детства одновременно с верой в отечестве, в его Великой миссий… В ТО ВРЕМЯ ПОМИМО ХОДИЛО ТРАГИЧЕСКОЕ СТОЛКНОВЕНИЕ С ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТЬЮ. У нас алькоголики, которые не часто падают когда идут домой…Ввели такое понятие – “Асфальтовая болезнь”…и я думаю, что асфальтовая болезнь была у любого человека моего поколения! С одной стороны вот эти идеалы, а с другой…вдруг через несколько лет вот и оказывается, что и Сталин – это дерьмо, и Хрущев – это дерьмо – и т.д. и тому подобны. А я уже не говорю о том как все сталкивалось вобщем. А то мне тогда было 17 лет когдая прочитал “Герои нашего времени” – Печорин! Я был разочарован в девушках, в дружбе, в жизни, во всем…Ерунда! Не было разочарованности! Иллюзии остались! После школы поступил в Военное училище в Ленинград. Мне казалось – это такие люди, это комиссары..это маузеры, это баррикады, это Всемирная РЕВОЛЮЦИЯ....а ЭТО ОКАЗАЛОСЬ ВСЕ ДРУГОЕ…КАЗАРМА, ГРЯЗЬ, ХОМОСЕКСУАЛИСТы…В БЕЛыХ ТРУСАХ И ВСЕ ПОДОБНОЕ. Тупость, серость, продажность…Это уже начинались ЭТИ ЗНАМЕНИТ,Е ГОД, ЗАСТОЯ! И после Военного училища, я вышел из армии и поступил в МГУ. Я думал – елки палки – здесь учился Лермонтов, здесь учился Лев Толстой, здесь учился Огарев…Герцен. Здесь учились декабристы и я с этими мыслями я приехал сюда…и я встретил…там функционеров, которые с первого курса начинали занятия побоку. Бывало – главная деятельность комсомольская, чтобы главное прийти на комсомольское собрание, на партийное,влезть…в Бюро…чтобы занять какую-то должность и после Университета разпределиться….теология, литература, философия – это все оказалось здесь по стороне. Но самое главное, чему говорю…ПОСТОЯННО Я И МОЕ ПОКОЛЕНИЕ ТЕРЯЛО ИЛЛЮЗИИ…. Вот началась эта перестройка и вот мы и чувствуем, что как то все таки какие то иллюзии все таки и остались. И что мы вот опять верим…Что-то хорошее должно произойти! Что как ни то небыло, Россия должна была пройти через изпитания и выти на светлое светить! И вот, простите, если я говорил, скажу еще несколько слов о своем детстве и вернусь к ним опять. Я уехал в 16 лет и 16 лет в Ленинграде, но потом я живу в Москве. Но раз в два три месяца я задыхаюсь и я должен сесть в поезд и когда закриваются двери, вдруг Москва исчезает. Изчезает Дом писателей, исчезают все писатели. ОСТАЕТСЯ ТОЛЬКО МОЯ РОДИНА! ОНА ОСОБАЯ! Это дорога с Запада на Москву. И Все захватчики, которые проходили через Запада, они проходили через нас! Через нас и Татары или, только с другой стороны…но они так и к нам не дошли, потомучто так прикритый болотами мой….мой край, что их взять невозможно! А так шведы через ту землю шли, французы или…немцы шли…И….земля эта наша нашпикована оружием, полна преданиями и легендами. У меня в местечке до сих пор разыскивают и золотую карету Наполеона. И она где-то спрятана когда он наступал и эта карета не дает никому тут покоя! Но все тут подсчитывают сколько можно получить рублей за это… ЭТА НАША ЗЕМЛЯ СЛАВНАЯ И ЛЮДИ, КОТОРыЕ ТАМ РОДИЛИСЬ ТОЖЕ ОЧЕНЬ ИНТЕРЕСНыЕ ВСЕГДА БыЛИ… Мало кто знает на самом деле…один из самых интересных КНЯЗЕЙ ДРЕВНЕРУССКИЙ СЛАВ ПОЛОЦКИ. Это кутесник, это вещий князь, это самая легендарная личность во всей древне русской истории начальных веков…”     Днес се навършиха 20 години от 10 ноември 1989 г. от старта на политическите промени у нас в България и на прехода от тоталитаризъм към демокрация. На тази дата пак преди 20 години бе гласувана оставката на Тодор Живков като генерален секретар на БКП и той бе освободен и от поста председател на Държавния съвет . Седмица по-късно в София бе проведен І грандиозен митинг на опозицията. След няколко седмици на ежедневни митинги, шествия и демонстрации се стига до създаването на Съюза на Демократичните Сили, до свикване на Кръглата маса, отмяната на член 1 от действащата тогава конституция,регламентираща ръководната роля на партията до преименуването й в БСП.
Насрочени бяха и избори за Велико народно събрание с което стартира началото на новото време, а на 13 ноември създадохме първия дисидентски журналистически съюз “Подкрепа”. Днес 20 години след 10 ноември политолози и социолози продължават да спорят завършил ли е преходния период и консенсусът е пълен само по отношението на старта на прехода.
Вчера ръководителите на бившите соцдържави в Европа почетоха 20-годишния юбилей от падането на Берлинска стена, строена през 1961 г. за да изолира и раздели Източен и Западен Берлин. И 200 са жертвите - мишени, пробвали се до 1989 г. да прехвърлят неуспешно тази соцкошара.По тях са стреляли както по пушечно месо.А днес същото това събитие политолозите определят като достоен фина на периода на Студената война. В същия момент обаче се питам какво за последните 20 години ние направихме с така лелеяната ни демокрация... Защото тя има още две измерения – Анархизъм и Диктатура...Ако си припомним как след Великата Френска Революция в Европа се появиха големите  демократични държави и какв тях демокрацията изчезна. Демоса винаги е контактувал с управляващите чрез своите посредници. А те направиха демокрацията ни посредствена. И техните делегирани депутати прехвърлиха мостовете между правителството и Демоса...За този мост, уважаеми дами и господа става дума днес. В нашето настояще. Защото същият този мост много често е миниран. От едни или от други... Но нека да минем на Балканска вълна: когато преди 42 години гръцките полковници в нашата южна съседка извършиха военен преврат на 21 април 1967 г., изкушавам се да мисля, че те тогава са експериментирали хибрида на демокрацията – диктатурата. Така за няколко годишната диктатура южните ни съседи си повишиха националниия доход от 4,5% на 26.5/. Докато демокрацията-анархия на Караманлис и Папандреу сведе доходите на нацията до 2-3%. Без Демоса не е възможно да се повиши стандарта или  благосъстоянието на нацията. Впоследствие същите тези полковници дълго, дълго изтърпяваха наказания, каквито не бяха заслужили. По демократичните затвори на Гърция. Нека не забравяме как навремето Пиночет с помощта на Демоса /на народа/ събори една лява диктатура за да я замени с друга. Пиночет съумя да ситуира демокрация. Както и Салвадор Алиенде, чието семейство дълго живя в НРБ. И той набра световен опит в упражнението по диктатура, с над две трети от народа и едно малцинство.  А с Перестройката дори и нобеловият лауреат Горбачов си поигра на демокрация, която обаче уви, роди и в Руската Федерация анархия.  А какво стана у нас: преди 19 години /пак през септември, в мандата на правителството на Андрей Луканов, /когото убиха/ народът - Демоса премина моста. После излезе на улицата и помете всичко като минира същия този мост. И това бе първото правителство във времето на І Велик демократичен парламент на новото време. Но депутатите бяха избрани от бившето Политбюро на ЦК на БКП. Тогава същото това правителство заедно с народа разтури Сталинския БГ парламент. Ще попитате – каква е връзката с настоящето – днес демосът ни отново е в разруха. А обществото ни е изпаднало в хаос, който в известен смисъл и в някои моменти се оказва по-жесток и от Ада. С ежедневните убийства, с рекетите и кражбите. С източването на парите от Еврофондовете за България. Но стига до тук! Предлагам на Вашето внимание един сюрприз – разказ от преди 20 години на един от най-известните съвременни руски поети – Вечеслав Казакевич, който от 10 години живее в страната на изгряващото слънце – Япония.   Анна ЗОГРАФОВА


http://www.youtube.com/watch?v=veby7GmMB-w

Вечеслав Казакевич читает стихи из книги "Жизнь и приключения беглеца" в культурном центре "Мастерская Лазаря Гадаева

 
Вечеслав Казакевич

*  *  *


Мне одноклассница однажды
подсунула секретный план
и объяснила очень важно,
что знает, где найти наган.

Мы из деревни вышли вместе.
Вода гудела между свай.
И за рекой в укромном месте
она сказала мне:"Копай!"

Копаю. Два часа копаю.
От ямы глаз не отвожу.
По горло в землю залезаю
и ничего не нахожу.

Уже комар устроил танцы,
ночной туман пополз к ногам.
Она хотела целоваться.
А я хотел  найти наган.


 

* * *

imageimageimage



ОДУВАНЧИКИ

В сторонке от поселка дачного
живет старуха вместе с кошкой.
И десять тысяч одуванчиков
молчат у низкого окошка.

Стоит изба над самым озером,
на днях ее снесут бульдозером.
Но знают птицы и зверье,
что есть защита у нее.

За дом, за кошку на диванчике,
за бабку, что устала жить,
все
десять тысяч одуванчиков
готовы головы сложить.
 

  Валерий Яковлевич БРЮСОВ
ОГНЕННЫЙ АНГЕЛ

«…Я тотчас скажу вам состав этого зелья: в него входило – масло, петрушка, паслен, волкозуб, ибунка, может быть, соки и других растений, но главными элементами были – трава, называемая итальянцами белладонна, затем белена и немного фиванского опиума. Составленная таким образом мазь, при втирании её в тело, всегда вызывает глубокий летаргический сон…»      1989 G.   БУТЫЛКИ

В ресторации со шторами из плюша
понял я, порывшись в памяти копилке,
что в России по сравнению с минувшим
стали делать никудышные бутылки.

Пацаном найдешь замшелую стекляшку
и, уставясь сквозь бутылочное донце,
натолкнешься на зеленую дворняжку,
на заросшее травою яркой солнце.

А сегодня, глядя пылко или праздно,
никогда не нахожу чудес пропащих,
хоть на мир через стекло бутылок разных,
повзрослев, я стал смотреть гораздо чаще.


* * *

Нет, не зря сидел в долгах я год за годом
и за тридевять небес ходил душою,
ведь в итоге вот под этим небосводом
все же вызвал я сочувствие большое.

Пусть любая из фабричных труб-громадин
подтвердит, пуская дыма завитушки:
мимолетом нынче днем меня погладил
лист осенний по взъерошенной макушке.

1989
  УТРО

  Хотелось раньше мне влюбиться,
напиться или застрелиться,
когда черемуха цвела!
Теперь гляжу я на столицу
и думаю, пойти побриться
или не бриться? Вот дела.

Уж грянули в журналах битвы,
уж шепчут по церквам молитвы.
Смотрю я в зеркало с тоской...
И жирный жук электробритвы
скрежещет над моей щекой.
    Вечеслав Казакевич
 
Хватит пить вино в больших количествах,
шествовать нетвёрдо под луною
и ругать японское правительство
так, будто оно уже родное!

Стану в парке дрыхнуть над газетой,
лишнего движения не делая.
Всё равно, Марго, из жизни этой
уведут меня под руки белые.
     

 В Японския брой № 3 на българското списание "Факел" през 2007 г. бяха публикувани стихове и есе от гражданина на света Вечеслав Казакевич. Роден през 1951 г. в Белыничи - Могилевска области Слава завършва Ленинградското Висше военно-политическое училище и филологическия факултет на МГУ. Научен работник в музея на Чехова в Мелихове, в Московския музей на Пушкин и преводач към архива на НИИ, поетът от 1993 живее в Японии. В момента преподава руска литература в Университета Тояма. Автор е на стихосбирките "Праздник в провинцията (1985), "Кой би ме нарекъл братко?" (1987), "Лунатик" (1998), "Пълзи охлюве”,”Сафари за майски бръмбари” , “Животът и приключенията на един беглецсборник, основанный на реальной судьбе автора - от мальчика из поселка Белыничи Могилевской области до профессора университета Тояма в Японии.” и “В прослава на залеза” – Токио, 2004 в превод на Японски език.   

Вечеслав Казакевич

  "ПЕРЕСУДы"

Или
Клюки за принцеса Анастасия

imageimage


  /Превод А. Зографова/ 
Публикува сe
за
пръв път
на
български
език/
   Разказват за царкиня Наталия, Че не е била убита в Урал... И когато белите настъпвали Червените пуснали                                 Момичето....
Смилили се войниците
над момичето...
нали било
    глуповато...
И така от крилатата къща
Зад Москва я избутали
                               към блатата...
Търкулило се то като жабче. през храстите по тревата ... Търкулило се то като жабче До малка къща в гората. В която живеела старица съща За бивши принцеси скърбяща...   Поканила старицата момичето .. С риба вкусна го нагостила. И в подарък смутена получила Небесносин старинен 
                          шал...
  След това
с муселинените цветя,
принцесата
дяволита
към Париж
се упътила
                пеша...
Защо ли? Защото в една
изостанала
дива страна,
Ни под слънцето, Ни под луната, Със съзнание Тромаво  -             ненужна никому
                          се оказала тя!
                                           Принцесата... Ни за белите... НИ за червените!

*   *   *    
Если бы да кабы я в Москве остался,
то подсчётом ворон уже не занимался,
а лежал бы давно под крестом и кочкой,
и возила б жена для меня цветочки.

Сам твержу: «Это бред!», но как назад ни гляну –
ни стихов, ни долгов, ни великих планов.
Вижу остовы венков, жухлых лент тряпицы,
знаю даже, что за сон под землёй мне снится:

снится мне, будто я не валяюсь в яме,
а в Японии живу в городе Тояме.
  * * * Не добивает до Осаки снег,
но в магазине возьму морковь
и вспоминаю всё, чего нет:
холод, сугробы, сосульки, любовь.
Если только в конце пути
Бог за мною гонца пришлёт,
снежная баба с неба слетит
и к ледяному сердцу прижмёт.
   


/С л е д в а/



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: souroujon
Категория: Технологии
Прочетен: 1465839
Постинги: 448
Коментари: 93
Гласове: 634