Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
Блогрол
Постинг
05.08.2009 13:45 -
Ватикана съхрани Магнаурската школа, дарена на Папа Йоан Павел II от художника Емил Янакиев.
Ватикана съхранява Магнаурската школа, дарена на Папа Йоан Павел II от художника Емил Янакиев
Автор:Анна Зографова
Един от утвърдените български художници, представител на новото време и тенденции в артизкуството и монументалния дизайн е роденият през 1954 г. в София Емил Янакиев. Автор на над 1000 живописни платна, стенописи, метални пластики, дърворезби, каменни барелефи, икони и др. Емил е представител на едно много ярко поколение талантливи творци.
Картините му са попили епохата на границата на две епохи ХХ и ХХІ век. В посткомунистически условия, творбите му включват живопис, стенописи, приложно изкуство, скулптори, иконопис, перформанси и бодиарт. Техниките, които ползва са изящни и многостранни.
Потомък на старинен род български интелектуалци, художникът Емил Янакиев е известен на петте континента. Картините му са показвани в редица наши и международни изложби. Болшинството от тях са откупени от частни галеристи или са лично притежание на колекционери и дипломати.
По майчина линия художникът е родственик на Иларион Макриополски и Стоян Михайловски. А по бащина - фамилията идва от Кукуш. Родът първоначално се преселва от Врачанско в Кукуш, а после от там семейството се завръща и се преселва в с. Сестримо. Родословното дърво на баща му, който е бил учител по каменоделство и дървообработване с фамилията Янакиев е изготвено от краеведи и проследява поколенията на рода след 1712 г. В началото на ХХ век един от прачичовците му Любен Янакиев, който говорел и пишел на 7 езика, завършва руски лицей и става съветник на последния руски император Николай Романов. При нещастни обстоятелства, в опита през 1912 – 1913 г. да спаси живота на една руска графиня той загива. Прадедите на художника били умни, трудолюбиви и предприемчиви хора. Те закупили от местния Джафер бей голяма част от планината и горите на балкана. Сестримо днес продължава да е любимото място на Емил. То е свято. Там художникът предпочита да живее, защото се зарежда с позитивна енергия и твори. Така в параклиса на прекрасната църква “Св. Богородица” в село Сестримо – от западната страна на входа, върху фронтон, с размери 2 на 1.50 м. се появява една уникална творба. Янакиев стенописва сюжета “Успение богородично” като в библейската сцена със светците около ложето на Богородицата изографисва лицето на един изключително известен наш съвременник – народния лечител, психофизиотерапевт и феномен Йордан Стоилов Иванов от най-старата боянска фамилия Панкови – София, удостоен единствен с академична титла от Международната академия по българознание иновации и култура /МАБИК/. Първоначално Емил рисува лика на мага върху великденско яйце. Показва го в църквата и получавайки всеобщо одобрение решава да зографисва Боянския маг върху фронтона на обителта.
По този повод редно е да се припомни, че ликът на същия наш съвременник е бил нарисуван и в знаменитата Боянска църква през далечната 1259 г. върху фреска, с образа на малкия Йисус всред книжниците. Портрента снимка на мага на 16-годишна възраст припокрива точно “запечатания” лик върху стената и е невероятно по какъв тайнствен начин това се е случило преди седем века. В Библията е описано как Синът Божий въздействал на болни, с поглед и докосване.По същия начин въздейства днес и българският народен лечител Йордан Стоилов Иванов, който е - с ръка, поглед и мисъл.
Затова не би следвало да се очудваме, защо неговият образ като Христос е изписан в храма на Бояна. Как и защо – учените засега само са регистрирали този факт, без да могат да го обяснят. И независимо, че през вековете много от стенописите и фреските на Боянската църкав са били повредени, те са съхранили за поколенията образа на мага – който и днес продължава да буди искрено възхищение. Така и фреската на Емил Янакиев ще съхрани за бъдещето неговия образ – справедлив и милостив за православни и католици , само че като възрастен – светец и то с брада. Образ на един истински шоп – дакомизийски генотип на 6 900 г. според учените.
След освещаването на стенописа в сестримската обител се случва чудо. От момента на финализиране на творбата спрели да падат камъните от високите скали в селото.
През 1973 г. Емил завършва художествената гимназия. Да живописва го научава учителката му Пенка Попова - ученичка на проф. Никола Маринов. В периода 1975 – 80 г. учи в Москва и завършва Висшето художествено-промишлено училище. Бил е студент на светила от ранга на проф. Калмиков и проф. Захариев, които забелязват таланта на българина и го окуражават да твори. Завършва интериор и излага живописни творби в първата си художествена изложба, организирана от тогавашния председател на Съюза на съветските художници Тайр Салахов.
В Москва в Културния център поразява критици и любители на изобразителното изкуство с втората си изложба, озаглавена “Моят Азърбайджан”, интерпретирана чрез великолепни пейзажи, изпълнени в експресивно жълто, бяло и синьо.
След завръщането в България през 1981 г. в хотел “Интернационал” в курорта Златни пясъци кнай Варна за Емил е организирана самостоятелна изложба под мотото “Странджа Сакар”, открита от Станка Шопова.
По повод празниците за честване 1300-та годишнина от създаването на Българската държава, художникът изработва специално медно пано с персонажи от историята на България, от времето на хан Аспарух до момента на изстрелването в Космоса на първия ни космонавт.
От този момент нататък художникът организира поредиза изложби в Хайделберг през 1988 г., в Жеск – Женева през 1989 г., в Армения - Ереван през 2003 г.
По време на посещението на папаЙоан Павел ІІ в българия, тогавашният външен министър Соломон Паси поръчва специална композиция за подарък. Емил сътворява шедьовър, озаглавен “Магнаурската школа”, която официално е подарена на папата.
Картини на майстора Янакие са излагани и в Галерията за абстрактно изкуство в САЩ – акварели, картини, рисувани с маслени бои и други монументални произведения.
Многократно участва в традиционните ежегодни изложби в Стария Пловдив. През 2006 г. организира самостоятелна изложба, в рамките на празниците Аполония. Негови картини има в Държавния департамент на САЩ, в Япония, Русия, Англия, Франция и Австралия.
“Живопистта не се учи, тя идва отвътре – и винаги можеш да намериш красотата на цветовете в природата и да ги прехвърлиш в платното!” – споделя художника Емил Янакиев.
Предстояща е новата изложба на художника в софийската артгалерия “Синчец”, която се посвещава на гениалния филмов режисьор, сценарист и творец Андрей Тарковски, известен наравно с Бергман, Микеланджело Антониони и Фредерико Фелини - автор на цяла плеада филми като “Огледалото”, “Сталкер”,”Носталгия” и “Жертвоприношение” , който през 1986 г. спечели голямата награда на журито в Кан. Тарковски умира и на 3 януари 1987 г. и е бил погребан в руското гробище "Сен Женевиев де Боа", край Париж, а творческият му натюрел се оказва много близък до този на Емил Янакиев. С този своеобразен банефис Емил Янакиев ще припомни за гения на култовия руски творец.
Днес авторските платна на Емил Янакиев включват творби от най-различни жанрове. Кумири на художника от старите майстори са Ел Греко, Рубенс. От гениите на ХХ век - Дали и Диего Ривера, Сикейрос. От импресионистите уважава Гоген, възхищава се от Толуз Лотрек. Харесва Пикасо.
Почерпил рубенсови форми за актовите си фигурални композиции, авторът твори. А постмодернизмът не му е чужд, защото прави едно своеобразно оголване на модерността в актовите си картини. А те интерпретират табутата в човешките отношения... Телата са груби, брутални в емоции и усещания. С това постмодернизмът му освобождава от догмите и постулатите на живота.
Няма коментари